[kraken] [Breda] Vrijplaats

From: Phoenix (phoenix@dvxs.nl)
Date: 21 Mar 2003 18:13 uur

Artikel uit BN/DeStem van 19-03-2003

Een vrijplaats

Door Willem Reijn

Woensdag 19 maart 2003 - Kijk, het zal wel weer niet kunnen, maar toch
vind ik dat het met de Heilig- Hartkerk helemaal anders moet.

Zondagmiddag was ik een van de vele mensen die de kerk aan de
Baronielaan bezochten. De krakers hielden er open huis en het was alweer
een jaar of twee terug dat ik er voor het laatst was.

Nu was het zondag prachtig weer en dat maakt de kerk van binnen nog veel
mooier. Het zonlicht dat door de glas-in-loodramen naar binnen valt,
krijgt iets goddelijks. Misschien heeft dat met mijn opvoeding te maken.
Op de basisschool hadden wij in de leesboekjes prachtige kleurplaten
staan, die immer in het teken van God, zijn Zoon, diens Moeder of een
gewone Heilige stonden. Een jongetje tussen de korenvelden op weg naar
school, kreeg een Jezusverschijning, die hoog aan de hemel stond te
stralen. Bij meisjes was het meestal Maria, Moeder Gods, die zich aan
het onschuldige wicht toonde.

Dus als vanuit de hoogte zonnestralen in de kerk vallen, dan associeer
ik dat met goddelijk licht. En dat licht maakt een kerk een prachtige,
aangename plaats. Los dan van het feit dat het wel stervenskoud was in
de Heilig-Hart. De krakers draaiden ook al devote muziek, die ik
overigens met Boeddha verbond. Voor mij geen probleem: ik ben van een
tijd dat de concurrentie tussen de verschillende goden was opgeheven met
de simpele stelling dat er maar een God is, die wij hooguit
verschillende namen gaven.

Of dat zondagmiddag ook door de ouderwets belijdende gelovigen werd
ervaren, mag de vraag zijn. Met een opgeruimde jaren-vijftiggevoel bril
was het natuurlijk een zootje in de kerk. Mij deden de krakersvertrekken
nog het meest denken aan de studentenhuizen: flessen opruimen doe je als
het geld op is en statiegeld noodzakelijk, afwassen doe je pas als er
geen schoon bord te vinden is.

Meer dan bij de vorige open dag bleek de kerk een prachtige vrijplaats
voor minder opgeruimd Breda. Kunstenaars toonden hun schilderijen, in
een zijkapel stond de installatie van een dj klaar, een jongeman kreeg
een massage die ik veiligheidshalve spiritueel noem. En wie denkt dat
die vrijplaats een schuilkerk voor gespuis en gewone junkies zou zijn,
het Sodom dan wel Gomorrah van deze stad, vergist zich: aan de muur
hangen duidelijke, strenge huisregels die racisme, seksisme en harddrugs
verbieden, vermoedelijk op straffe van verbanning.

Zo wandelend door de kerk, dacht ik dat ik eigenlijk geen andere plek in
Breda weet waar alternatief zo bijeen kan komen. Althans, zonder dat er
meteen iemand geld aan wil verdienen.

Nog steeds dreigt de kerk te worden gesloopt. Met als enig doel dat een
projectontwikkelaar er een paar miljoen aan kan verdienen.

Onlangs mocht ik optreden bij stadssoci-eteit De Gouden Cirkel en een
beetje tot mijn verbazing las ik in het Stadsblad dat ik zou spreken
over de vraag of het cultureel erfgoed bij de Bredase ambtenaren wel in
goede handen zou zijn. Die vraag heb ik wijselijk omzeild.

Maar bij de Heilig-Hartkerk durf ik wel te zeggen dat het stadsbestuur,
wethouders, (de meerderheid van de) raad en ambtenaren, ons cultureel
erfgoed op schandelijke wijze hebben verslonsd. Pas in een heel laat
stadium is men tot enige inkeer gekomen en nu moeten we maar hopen dat
dat op tijd was.

Als die Katwijkers bij welk college dan ook alsnog hun juridisch
wellicht correcte maar moreel strikt verwerpelijke gelijk zouden weten
te halen, wat moet er dan? Ik zou zeggen: dan dient er massaal verzet te
komen, onder leiding van Rutten en Adank.

En in plaats van ons mee te laten sleuren in de onhebbelijke en
onverzadigbare geldzucht - kortom, in plaats van te onderzoeken of er
alsnog woningen in de kerk kunnen, dan wel het schip te slopen voor
peperdure appartementen voor de happy few, zou de kerk de vrijplaats
moeten blijven die zij nu is.

Dat zou het Bredase cultuurgoed nog het meest ten goede komen. Niet heel
Breda hoeft zich te laten kleden door Piet Thielen, niet heel Breda moet
naar het Chasse om voor vijftig euro de Sound of Music te aanhoren, niet
iedere Bredanaar moet I scream you scream lallen.

Neen, een vrijplaats voor het andere Breda, op een mooie, licht hemelse
plek. Als Jezus in dienst was geweest van de gevestigde orde, had die
Heilig- Hartkerk er ook nooit gestaan ten slotte.

http://www.bndestem.nl/archief?ArchiefID=1505666