bericht van wkp@gmx.net

Re: [kraken] vrijspraak na ontruimingsbevel

Auteur: wkp <wkp@gmx.net>
Datum: 30 mrt 2005 17:31 uur

Binnenkort zal ik iig de uitspraak rondsturen. Wat het inhoudt is dat het
de deurwaarder is, die ontruimt en daarvoor (via de burgemeester) de
"sterke arm" er bij mag halen. De deurwaarder zal/mag zelf immers geen
geweld gebruiken: wegslepen, gaten in muren slaan etc., wat de politie
gewoon is te doen.

Als de politie vervolgens zelf vordert om te ontruimen, zoals hier gebeurd
was, namelijk:
  "hier spreekt de Politie. Aan alle personen in het pand [...], in verband
met een rechterlijke uitspraak dient u onmiddellijk het pand te verlaten.
Ik vorder van u het pand te verlaten.",
dan is dat slechts een waarschuwing dat, als niet vrijwillig ontruimd
wordt, de politie dat zelf zal gaan doen, eventueel met gebruikmaking
van geweld. Het niet opvolgen van de vordering is dus - volgens het hof -
niet strafbaar.

Wel strafbaar kan zijn actief verzet. Ook kan het strafbaar zijn als je een
ander bevel door de politie, met het oog op de openbare orde (bijvoorbeeld
een bevel aan omstanders om weg te gaan), niet opvolgt. Het geen gehoor
geven aan het - eigenlijk van de deurwaarder overgenomen, cq. ter
waarschuwing dat geweld zal worden gebruikt gedane - bevel is niet strafbaar.

In de praktijk gebeurt het vaak dat als je niet uit het pand gaat als de
deurwaarder en/of de politie dat ingevolge een kort geding-vonnis vorderen
er alleen ontruimd wordt. Als er verder geen strafbare feiten gepleegd
worden, wordt er niet aangehouden. Het gebeurt echter ook, zoals in deze
zaak, dat er wel wordt aangehouden alleen omdat de vordering niet wordt
opgevolgd. Dat laatste kan dus niet volgens het hof.