Kraken-post: Kort door de bocht

Kort door de bocht

From: schuurman (dollehon@dds.nl)
Date: 01 december 2000 03:00 uur

Voor de duidelijkheid: toeries belanden over het algemeen niet in
vreemdelingenbewaring. Als je thuis niets te vrezen hebt laat je je namelijk
gewoon de grens over zetten. In de vreemdelingenbajessen belanden
bijvoorbeeld mensen die in hun eigen land de bak in moeten omdat ze bij
knokpartijen fascho's hebben geslagen, of omdat ze dienstweigeren of
deserteren. En natuurlijk de mensen die "economische vluchtelingen" worden
genoemd - alsof de armoede in hun land geen politieke oorzaken heeft. Mensen
die vaak door de totale onzekerheid van hun bestaan hier in de stress raken
en doordraaien.

Ox schreef:
>precies waar ik me zo druk over maak. kraken=goed, verzet tegen ontruiming
>verdient steun en dat soort kort-door-de-bocht politiek

Ik sympatiseer met mensen die zich verzetten tegen de smeris door met stenen
en flessen te gooien, die brandende barricades op straat gooien, dansen
onder de stralen van het waterkanon en die (oh gruwel...) daar nog lol in
blijken te hebben ook. Dat heb ik altijd gedaan en dat zal ik misschien wel
altijd blijven doen. Lijkt me niet echt iets om je druk over te maken. Kort
door de bocht... rij ik te gevaarlijk?

Natuurlijk ken ik ook het verschijnsel van de sloopblokken en grote panden
die enthousiast gekraakt worden, waar iedereen welkom is en waar de boel
vervolgens totaal uit de hand loopt. Diefstal, vernielingen, vechtpartijen -
dat was er allemaal in de eerste panden waar ik woonde. Ik merkte dat je er
door de "serieuze" krakers nog jarenlang op werd aangekeken dat je ooit in
zo'n pand had gewoond... Tegelijkertijd leerde ik er de mensen kennen waar
ik nog heel lang als vrienden mee ben opgetrokken. Het andere uiterste ken
ik ook: de panden waar echt alles zo totaal in de hand werd gehouden, dat er
uiteindelijk niemand mocht komen wonen die de bewoners niet al heel goed
kenden. Met als gevolg dat hele gangen en vleugels leeg stonden... De gulden
middenweg, waarbij je de klootzakken buiten en tegelijk de boel een beetje
open en levendig houd, is moeilijk te vinden. Ik vind het in ieder geval erg
gemakzuchtig om iedereen die in zo'n probleempand of -blok woont maar op een
hoop te gooien en vanuit de hoogte een beetje smalend te gaan lopen doen
over het spontane verzet dat er ontstaat.