Kraken-post: Re: Lawaaidemo afgelast wegens gebrek aan belangstelling

Re: Lawaaidemo afgelast wegens gebrek aan belangstelling

From: Ruud (ruud@squat.net)
Date: 01 december 2000 13:26 uur

On Friday 01 December 2000 00:09, schuurman wrote:
> De lawaaidemo van vanavond is afgelast wegens gebrek aan belangstelling.
> Dank aan iedereen die niet kwam, en vooral ook erg veel dank aan Ox die ons
> even op de lijst moet laten weten dat hij zich even weinig betrokken voelt
> bij deze arrestanten als het gemiddelde van de 750.000 inwoners van
> Amsterdam. Ammehoelahoep van ze lang zal ze leven.

Ik vind dit inderdaad een beetje kort door de bocht, en dat heeft niets met
jouw rijgedrag te maken. Wat voor mij van belang is, en dat is denk ik ook de
reden waarom Ox met die 750.000 Amsterdammers aankomt, is dat je, als je je
verzet bij een ontruiming, moet kunnen uitleggen waarom je dit doet. Als het,
zoals hier, voor de eigen sien al niet duidelijk is, wat wil je er dan mee
bereiken?

> Ik politiseer... Jawel! Ik draai mee in de arrestantengroep en daarin komen
> we herhaaldelijk in aanraking met het verschijnsel vreemdelingenbewaring.
> Dit houdt in dat mensen voor onbepaalde tijd opgesloten kunnen worden onder
> omstandigheden die onder het nivo liggen van de normale Hollandse bajessen.
> Ik vind het tamelijk aangrijpend om te mogen meemaken dat mensen
> wegpieteren in die klotebajessen, en ik word kwaad als ik vervolgens mag
> horen dat deze mensen hun verhaal niet politiek onderbouwd hebben.

Over die vreemdelingenbewaring heb je zeker een punt. Toch ga ik ook niet
zwaaien voor een, ik noem maar wat, tasjesrover die invreemdelingendetentie
wordt geplaatst omdat-ie toevallig illegaal of toerist is. Overigens lijkt
mij dat er andere axievormen zijn om dit aan de kaak te stellen dan onze
lawaaidemo's-na-ontruiming.

> [...]
> gelegenheidskrakers met een dubieuze politieke motivatie - ze kraken immers
> alleen maar om te wonen! Als ik deze logica volg dan moet ik me gewoon
> helemaal niet meer inzetten voor dit soort arrestanten maar alleen steun
> verlenen aan Nederlandse over het algemeen witte goed opgeleide jongemannen
> met een middenklasse-achtergrond die ten allen tijde hun kleffe politieke
> verhaaltje klaar hebben. Van die lui waarvan je sterk het vermoeden krijgt
> dat ze ervan dromen dat hun naam in het soort lijstjes belandt als het
> rijtje directeuren dat die petitie voor het Dok ondertekende...

Dit slaat echt helemaal nergens op. Het lijkt me zinnig dat over eea. op
korte termijn een constructieve discussie wordt gevoerd. Door bij mensen die
jouw standpunt niet delen allerlei dubieuze ideeen en verborgen agenda's te
gaan suggereren sla je die discussie al bij voorbaat dood.

> [...]
> betaalbare huisvesting verschaffen en zich vervolgens verzetten tegen een
> politionele ontruiming. Maar nee, ach, het gaat maar om lui die alleen maar
> aan hun eigen hachie denken! En ze veroorzaken nog overlast ook. Een stel
> sukkels die een beetje de Kalenderpanden na gingen spelen... (want die
> Kalenderpanden, ja, dat was pas echt, dat was politiek weet je wel). En zo
> zijn we weer terug bij het soort bewustzijnsvernauwing van de subculturele
> sociale codes die krakers in de jaren tachtig 'politiek' noemden. Daar

Tja je kan er cynisch over doen, maar de Kalenderpanden hadden een duidelijk
verhaal, wat ook redelijk naar buiten is gebracht (hoewel het altijd beter
kan). Er was ook een brede steun onder de Amsterdamse bevolking en
uiteindelijk zelfs opmerkelijk veel begrip voor de rel. Hier was het precies
andersom: de buurt was uiteindelijk blij met de ontruiming, hoewel ze de
geplande nieuwbouw ook niet ziet zitten. Ligt hier niet een taak voor de
witte Nederlandse middenklassekrakers-met-klef-verhaaltje om die mensen te
ondersteunen, en het verhaal wel duidelijk naar buiten te krijgen? Hetzelfde
met het elders aangehaalde voorbeeld van de Tolstraat. Valt dit niet onder
KSU de Pijp, en waren de eerste woningen in het blok niet in samenwerking met
het KSU gekraakt? Waarom vindt er geen verdere ondersteuning/begeleiding
plaats? Zeker met almaar uitdijende kraakgemeenschappen in sloopblokken is
dit hard nodig. Nu voorzie ik hetzelfde scenario als bij de Reinwardt, met
als resultaat dat er straks in de Pijp weer een flink aantal buurtbewoners
bijkomt met een ongezonde hekel aan alles wat met kraken te maken heeft.

Grtz, R.