Kraken-post: Lawaaidemo afgelast wegens gebrek aan belangstelling

Lawaaidemo afgelast wegens gebrek aan belangstelling

From: schuurman (dollehon@dds.nl)
Date: 01 december 2000 00:09 uur

De lawaaidemo van vanavond is afgelast wegens gebrek aan belangstelling.
Dank aan iedereen die niet kwam, en vooral ook erg veel dank aan Ox die ons
even op de lijst moet laten weten dat hij zich even weinig betrokken voelt
bij deze arrestanten als het gemiddelde van de 750.000 inwoners van
Amsterdam. Ammehoelahoep van ze lang zal ze leven.
Ik politiseer... Jawel! Ik draai mee in de arrestantengroep en daarin komen
we herhaaldelijk in aanraking met het verschijnsel vreemdelingenbewaring.
Dit houdt in dat mensen voor onbepaalde tijd opgesloten kunnen worden onder
omstandigheden die onder het nivo liggen van de normale Hollandse bajessen.
Ik vind het tamelijk aangrijpend om te mogen meemaken dat mensen wegpieteren
in die klotebajessen, en ik word kwaad als ik vervolgens mag horen dat deze
mensen hun verhaal niet politiek onderbouwd hebben. Het totale gebrek aan
belangstelling vanuit de kraaksien is al ronduit frustrerend, en dan komt
iemand ook nog eens vertellen dat het hier gaat om een soort
gelegenheidskrakers met een dubieuze politieke motivatie - ze kraken immers
alleen maar om te wonen! Als ik deze logica volg dan moet ik me gewoon
helemaal niet meer inzetten voor dit soort arrestanten maar alleen steun
verlenen aan Nederlandse over het algemeen witte goed opgeleide jongemannen
met een middenklasse-achtergrond die ten allen tijde hun kleffe politieke
verhaaltje klaar hebben. Van die lui waarvan je sterk het vermoeden krijgt
dat ze ervan dromen dat hun naam in het soort lijstjes belandt als het
rijtje directeuren dat die petitie voor het Dok ondertekende...
Ik sympatiseer echter meer met vage crusties en illegalen die moeite moeten
doen om hun hoofd boven water te houden en die niet in staat zijn om
raadsadressen en petities op te stellen. Het is ook niet zo dat ik een soort
politieke betekenis plak aan zo'n rel als in de Reinwardtstraat, ik
constateer alleen dat die er gewoon is - omdat het om mensen gaat die zich
betaalbare huisvesting verschaffen en zich vervolgens verzetten tegen een
politionele ontruiming. Maar nee, ach, het gaat maar om lui die alleen maar
aan hun eigen hachie denken! En ze veroorzaken nog overlast ook. Een stel
sukkels die een beetje de Kalenderpanden na gingen spelen... (want die
Kalenderpanden, ja, dat was pas echt, dat was politiek weet je wel).
En zo zijn we weer terug bij het soort bewustzijnsvernauwing van de
subculturele sociale codes die krakers in de jaren tachtig 'politiek'
noemden. Daar bedank ik dus voor.