Kraken-post: Huidenstraattruc is een ouwe koe

Huidenstraattruc is een ouwe koe

From: schuurman (dollehon@dds.nl)
Date: 07 december 2000 20:26 uur

At 18:01 7-12-00 +0100, you wrote:
>Naar ik aanneem werd in amsterdam de rechtzaak direkt tegen de krakers
>aangespannen en niet buiten de krakers om. Ofwel niet puur een
>huidenstraattruuk alwaar krakers geen partij zijn in het kort geding.
>De huidenstraattruuk wordt in amsterdam bij mijn weten niet toegepast omdat ie
>in hoger beroep/voor de hoge raad (???) ooit ook weer eens niet op ging.
>Die uitspraak kan ook voor andere steden waar een 'echte'
>huidenstraattruuk wordt toegepast van belang zijn

Al m'n naslagwerken zitten nog steeds ingepakt, kan het dus niet opzoeken.
Voor zover ik het mij kan herinneren werd de Huidenstraattruc toegepast aan
het begin van de jaren tachtig, toen krakers nog niet anoniem gedagvaard
konden worden. In die tijd moest je je vooral niet inschrijven op het adres
van je kraakpand en checkte je al je vuilnis op papieren met je naam erop.
Sindsdien wisten krakers elkaars achternaam niet meer, want huiseigenaren
schakelden zelfs spionnen in om de identiteit van krakers te achterhalen.
Zonder die namen konden ze niets beginnen. Via stromannen of bevriende
speculanten kon er toch ontruimd worden, omdat ze inderdaad niet de krakers
maar elkaar dagvaardden - ze stelden nepcontracten op waarin stond dat
eigenaar leeg moest opleveren, anders moest hij een dwangsom betalen aan de
koper. Of dit nu sneuvelde bij de Hoge Raad of niet deed niet zoveel
terzake, de truc hoefde immers niet meer te worden toegepast vanaf het
moment dat ze je anoniem konden dagvaarden. Dat was ergens halverwege de
jaren tachtig...