Kraken-post: linkse actievoerder vermoord in Rotterdam

linkse actievoerder vermoord in Rotterdam

From: schuurman (dollehon@dds.nl)
Date: 10 december 2000 17:00 uur

>Ok, geen kraken, maar ik wil graag meer info. Dus als er een rotterdammer
en/of turkse actievoerder dit leest dan svp meer openbare info. Wordt er
opgeroepen tot solidariteit of actie? Laat het weten! Er worden GVD linkse
mensen op straat vermoord zonder dat de smeris ingrijpt........

Ten eerste: dit heeft inderdaad helemaal niets met kraken te maken. Dit
soort berichten lijkt me dus meer iets voor de duurzame aktielijst.

Ten tweede: een aantal bittere constateringen. Naar ik begrepen heb staat
deze hongerstaking onder leiding van o.a. de organisaties TKP-ML en DHKP-C.
Dat zijn openlijk stalinistische organisaties die je dus misschien wel
links, maar zeker niet progressief kunt noemen. De politieke strijd in
Turkije eist sinds jaren vele slachtoffers; door de staatsterreur tegen de
bevolking, maar ook door de bloedige wijze waarop binnen en tussen dit soort
partijen een strijd om de macht wordt gevoerd. De machtsstrijd binnen de
Dev.Sol (de voorloper van de DHKP-C) kostte begin jaren negentig enige
tientallen doden. Er zijn natuurlijk veel goedbedoelende mensen die zich bij
dit soort groepen aansluiten, door de revolutionaire retoriek en militantie
tegen een fascistisch regime. Wanneer dit soort mensen zich in de gevangenis
van het dogmatische marxisme-leninisme afkeren en zich bijvoorbeeld
ontwikkelen tot anarchist of antimilitarist, zijn de disciplinaire
maatregelen van de partij niet mis te verstaan. Er zijn verschillende
gevallen bekend waarbij deze anarchisten door hun voormalige kameraden zijn
vermoord (meestal op valse beschuldigingen, dat ze zouden collaboreren met
de bajesautoriteiten). Ondanks de op zichzelf gerechtvaardigde strijd van de
gevangenen, de staatsrepressie en de daaraan verbonden terreur van de
fascisten, wens ik deze feiten niet verdoezeld te zien. Waar anderen zich
distantiëren van spontaan en ongeorganiseerd verzet (ondanks het evidente
klassekarakter daarvan) distantieer ik mij van deze abjecte organisaties.