Re: ontruimen vw. zg. brandgevaar

From: Rieneke de Groot (r.h.degroot@student.utwente.nl)
Date: 01/27/00

Allereerst bedankt voor de vele reaxies op mijn oproep
Inmiddels is het 'gevaar' voorlopig geweken.
Ixprak gisteren een bewoner van het betreffende pand en hij vertelde me het volgende:
Het was de dienst bouw en woningtoezicht (onderdeel v/d gemeente, heeft in het verleden linke trux met kraker*s uitgehaald) die kwamen controleren op brandgevaar, en volgens de brandweer mogen ze dat ook doen (bij 'kleinere' panden - alhoewel het hier een joekel betrof). Het schijnt dat deze afdeling dit steexproefsgewijs doet. Bij iedereen kunnen ze plotseling op de stoep staan.
Volgens de bewoner zijn ze wel behoorlijk coulant & soepel. Er klopte natuurlijk onwijs veel niet, maar dit zagen/zien ze allemaal door de vingers. Er wordt veel gedoogd, volgens de ambtenaar (hij noemde de Blauwe Aanslag als voorbeeld).
Gelukkig maar.
Maar ik kan me ook situaties voor stellen waar het bovenstaande geheel anders uitpakt, bijvoorbeeld als die ambtenaar een hekel aan krakers heeft. Of als de eigenaar iets met 'em regelt. Als het allemaal volgens de regels moet, lig je er volgens mij altijd zowiezo uit (?).
Lastig dat je als kraker zo onderworpen bent aan de subjectieve wil van een buitenstaander die maar net voor of tegen kraken is (hetzij een ambtenaar, hetzij een rechter).

Feddo