Kraken-post: Re: Persberich Katshuis Arnhem

Re: Persberich Katshuis Arnhem

From: Woepie (katshuis@dvxs.nl)
Date: 25 Aug 2001 10:49 uur

In antwoord op de vorige vraag van hj of dit net zoiets is als
krakers in Engeland die na 13 jaar eigenaar worden het volgende:

Ik weet niet exact hoe de bepaling in Engeland is. Ik kan enkel wat
meer achtergond verschaffen bij ons persbericht.

In 1992 is in Nederland een nieuwe wet in werking getreden die een
einde moet maken aan onduidelijke eigendomsverhoudingen. Bijvoorbeeld
buren die ruzie hebben om een bepaald stukje grond en daar maar niet
uitkomen. Om in die situatie duidelijkheid te verschaffen is de wet
aangepast.

In vroeger dagen kon alleen iemand die te goeder trouw was na een
aantal jaren onafgebroken bezit aanspraak maken op verjaring van de
rechtsvordering. In '92 is dat ook gaan gelden voor personen die niet
te goeder trouw waren. Laat ik een voorbeeld geven wat ik vaker heb
aangehaald:
Ik steel jouw fiets en jij onderneemt geen enkele actie daartegen,
bijvoorbeeld het doen van aangifte etc. Na tien jaar behoort die
fiets aan mij toe, want in het geval van de fiets verjaart de
rechtsvordering na tien jaar. Bij onroerend goed is dat 20 jaar.

Er moet ook zeker niet te vroeg gejuigd worden. Onze advocaat heeft
een kort geding aangespannen, maar de rechter zal uiteindelijk
uitmaken hoe het vonnis in deze zaak zal zijn. De uitslag daarvan is
compleet ongewis.

Helaas is de site http://www.wetten.nu al enige tijd uit de lucht.
Deze site bevat de tekst van wetboeken en jurisprudentie. In ieder
geval kan ik verwijzen naar het 3-de burgerlijk wetboek waarin
verjaring is omschreven.

In hoeverre dit overeenkomt met wetgeving in Engeland kan ik niet
zeggen.

Frans
Katshuis Arnhem
katshuis@dvxs.nl