re: kraken en zwangerschap

From: ivo@wagenstraat.squat.net
Date: 16 Jan 2003 10:45 uur

Hmm, ik ben bang dat dit toch niet opgaat. Ik ken deze zaak niet maar ik
maak hier toch uit op dat het om een huur-uitzetting gaat. Waarschijnlijk
hebben huurders niet braaf hun huur betaald en worden daarom ontruimd. Dat
is namelijk een van de weinige redenen waarom je als huurder een woning
kwijt kan raken. Daarvoor is een vonnis van de kantonrechter nodig als de
huurders het er niet mee eens zijn. Kennelijk heeft de verhuurder het in
dit geval niet gedaan, maar slechts een deurwaarder gestuurd en hebben de
huurders een voorlopige voorziening aangevraagd. Althans dat is wat ik uit
dit stukje opmaak.

> Essentie Vordering tot schorsing tenuitvoerlegging ontruimingsvonnis
> toegewezen, omdat vriendin van huurder op alledag loopt en
> verhuurder, die heeft nagelaten na opzegging het geschil terstond
> voor te leggen aan de kantonrechter, aan de ontruiming kennelijk
> geen groot belang toe[...]

Door de huurbescherming hebben de bovenstaande huurders dus in principe
wel het recht om in die woning te wonen. Als je iets kraakt is dat hoe dan
ook een onrechtmatige daad jegens de eigenaar en heeft er nooit
wilsovereenstemming bestaan over het feit dat jij er woont. Daarmee sta je
juridisch natuurlijk veel zwakker. Het hele zwangerschapsverhaal is hier
erg secundair en staat er waarschijnlijk alleen in omdat je bij een
voorlopige voorziening ook iets van een spoedeisend belang moet hebben.
Zwangerschap is dat kennelijk.

Wat Maria betreft, zou ik het toch echt op de media gaan spelen en op het
lokale bestuur. Jammer dat kerst alweer voorbij is, maar het zou een mooie
aanvulling zijn. Gewoon flink op het sentiment drukken en zorgen dat je in
de krant komt met je dikke buik, wie weet is er nog iemand die je zo
zielig vindt dat hij een woning voor je heeft.