Kraken-post: Re: Lawaaidemo afgelast wegens gebrek aan belangstelling

Re: Lawaaidemo afgelast wegens gebrek aan belangstelling

From: Vrije Keyser (keyser@xs4all.nl)
Date: 01 december 2000 00:55 uur

>Dank aan iedereen die niet kwam,

Ach,

Elke keer dat een situatie als deze zich voordoet denk ik met pijn
terug naar de early 80's (duh!). Ik woonde toen op de JM Kemperdijk in
Amsterdam (zie de bewuste VN-bijlage). Ook toen al had het
kraakspreekuur problemen met de situatie in een sloopblok. De
kraakbeweging, en in het bijzonder als er een sloopblok beschikbaar
is, heeft een enorme aantrekkingskracht op mensen die aan de rand van
de samenleving leven. Dat was toen zo en dat is nu niet anders (Yo,
een hippie meldt me dat dat al zo was in de 60's). Het enige verschil
dat ik zie is dat er tegenwoordig wat meer politiek gemotiveerde (maar
dan wel vaak wat simplistische) mensen gebruik maken van de tijdelijke
woonvariant. Daarom misschien hedentendage niet alleen lijdzaam
vertrek, maar wat spastische anti-actie.

Ik ben er altijd erg voor geweest om jaarlijks een goede plek te
vinden voor wie in Vrankrijk toeries genoemd worden: tijdelijke
gasten, al dan niet politiek gemotiveerd. Al was het maar als vorm van
gastvrijheid, immers zo vaak ontbeert in de Amsterdamse kraakscene.
Degenen die graag willen blijven zijn vast in staat voor dag X een
ander onderkomen te vinden, vaak voor langere duur. Anderen vertrekken
dan weer, het is immers na een maand of wat weer najaar (ik heb nu het
beeld voor me van de wel erg boze Brit, die pas een week in Amsterdam
was en trots wist te melden dat we hier allemaal klootzakken waren en
dat hij weer terug ging want in GB was het allemaal beter). We moeten
waarschijnlijk beter zorgen voor dergelijke massaonderkomens, willen
we zorgen dat de kraakbeweging op zich geen schade oploopt van
tijdelijk woongedrag.

Ik kan me voorstellen dat iemand boos wordt omdat er mensen zijn
gearresteerd voor wie bovendien een akelig lot wacht. Laten we 1 ding
duidelijk hebben: niemand heeft er voor gekozen om kraakspreekuur te
draaien om geconfronteerd te worden met een schier eindeloze vraag
naar voordeursleutels van een pand om te slapen. We wilden allemaal
mensen helpen die in nood zaten, maar hulpverleners zijn we niet. Met
z'n allen wilden we een alternatief tonen. Iemand met een volle rugzak
kan nog zo prachtige opvattingen hebben, na middernacht aan de bar in
Vrankrijk besluit je niet makkelijk iemand in je huis onder te
brengen. De medemens heeft niet altijd prachtige opvattingen en
tevelen zijn daardoor al gesneuveld... was het maar anders.

Ik beschouw de hele kwestie als het trieste einde van de zoveelste
zomer in Amsterdam. Volgend voorjaar een herkansing. Weet iemand al
waar een aantal honderd logees ondergebracht kunnen worden? En dan
liefst zo, dat de serieze logees de kans hebben zich te onderscheiden
van degenen die drugs komen gebruiken? En zo dat de arrestantengroep
er in de herfst geen zorgen meer van heeft?

groet, Frank