Kraken-post: Re: Vrankrijk

Re: Vrankrijk

From: Harry (harry@squat.net)
Date: 12 december 2000 19:40 uur

Joop Ankerman (ankerman@hotbot.com):

> Als ik het goed begrijp wenst de Vrankrijkbar haar autonome
> vergunningvrije status uit principele overwegingen te behouden.

Dat heb je goed begrepen.

> Dat betekent dat de autoriteiten ten alle tijden binnen kunnen vallen om
> de boel op te rollen wegens het illegaal schenken van alcoholhoudende
> drank.

Yep.

> De Drank- en Horecawet komt voort uit de verantwoordelijkheid van de
> overheid voor de gezondheid v.d. bevolking.

Dat is dezelfde overheid die de Afrikahaven in Amsterdam-West
volstort met gif, een onbeperkte uitbreiding van Schiphol toejuicht met
alle kerosine-damp die daaruit voortkomt, radio-aktief afval laat opwerken
tot nog heftiger spul, vervolgens mijn asma-longen volpompt met
pepergas, waarna ik 'struikel' over het stoepje van politieburo
Warmoesstraat.
Dan heb ik het nog niet eens over de zorg van de overheid voor de
bevolking van Atjeh, nog niet zo heel erg lang geleden.
Nee, er moet een tweede Coentunnel komen, terwijl ik mijn fiets niet
normaal kan parkeren bij het Centraal Station. Dat is goed voor de
gezondheid.

Maar voorlopig ligt de prioriteit bij de eventuele schimmel in de tap van
Vrankrijk. Ja, ook ik heb 's ochtends gezondheidsklachten na een bezoek
aan Vrankrijk. Pijn in me kop, een droge bek, concentratie-stoornissen en
een beetje misselijk. Help, Dokter!

> Is het niet zo dat met een vergunning de dreiging van een inval
> drastisch wordt verminderd?

Nee, met vergunning mogen ze ook altijd naar binnen. Het nadeel van een
vergunning zit erin dat de bargroep vroeg of laat alles zal doen om maar
de vergunning te behouden, en zich dus als een makke kudde schapen zal
gaan gedragen.
Dat is ook het enige wat de gemeente met de eventuele vergunning zal gaan
doen: dreigen om 'm onmiddelijk weer in te trekken. Jij geeft hun een stok
waarmee ze jou hond gaan slaan.

> En dat ze dan ook geen alibi meer hebben om binnen te vallen als ze iets
> of iemand zoeken?

Ze hebben geen alibi nodig:
niet meewerken aan huiszoeking = openbare orde probleem = vergunning
kwijt.

> Hoe denken jullie een inval straks te voorkomen?

Ik ben niet de Vrankrijk-'jullie', maar een stijgerpijp op de deur, en een
in de hand lijkt me niet zo'n slecht idee. Wat ook goed van pas komt is
een achterban van andere groepen en initiatieven die aangeharkt dreigen te
gaan worden. Of de bargroep dat voorelkaar krijgt betwijfel ik.

Harry.